Machtig Mongolië

Saiiinn Banuuu lieve lezers,

Mongolië. Tsja, waar moet ik in hemelsnaam beginnen..? Het land van de oneindige landschappen, waar de lucht altijd blauw is en de deuren van de gers altijd open staan. Het land waar ik live de castratie van een paard zag en waar we een lieve geit kochten om deze vervolgens te slachten en op te eten. Het land waar ik melk dronk van paarden, yaks, geiten, schapen en kamelen. Het land waar het contrast tussen stad en platteland bijna niet groter kan. Slechts een korte introductie op drie weken Mongolië. Maar ik zal bij het begin beginnen.

Na de spannende Russische grensovergang met woestkijkende Svetlana’s en strenge Vladimir‘s kwamen we met de trein aan in de Mongoolse hoofdstad Ulaan Bataar (UB). Deze stinkstad sprak ons niet echt aan, dus de volgende morgen zaten we direct al op een 15-daagse tour naar de Gobi woestijn en Centraal Mongolië. Wij werden de eerste tien dagen vergezeld door de Spaanse Miguel en de Singaporese Gina en Daniël. Een gezellige groep!
De Gobiwoestijn bezorgde me regelmatig déjà-vu momenten aan mijn reis door Namibië. Het beklimmen van zandduinen, kamperen in de middle of nowhere en 's avonds genieten van de prachtige sterrenhemel. In het centrale deel van Mongolië werd ik verrast door open grasweides met oranje herfstbomen, bevroren meren en in de verte besneeuwde bergtoppen. Ik kan geen land bedenken waar ik eerder zoiets gezien heb. Ik kan proberen alles te beschrijven, maar een foto zegt meer dan 1000 woorden. Kijk daarom maar eens bij de foto’s voor een impressie. Dankzij de giften van de PANGEA-collega’s en moeders kan ik er extra veel online zetten! Daarnaast is het feit dat ik op een paard heb gezeten ook nog wel even een vermelding waard. Zijn jullie trots, Renske en Helen?

Was het koud onderweg? Overdag was het goed te doen en scheen de zon bijna non-stop. De wind kon wel erg koud zijn, maar daar is tegen te kleden. Mijn roze jas die jullie op de foto’s van Rusland veel zagen heeft plaats moeten maken voor een iets dikkere. Op de zwarte markt van UB kocht ik een originele Galvin Klein voor nog geen 15 euro haha. De muts die op veel foto’s terugkomt heb ik niet alleen op vanwege de kou, maar ook omdat we in 15 dagen welgeteld twee keer hebben kunnen douchen. Om mijn vette lokken een beetje te verhullen droeg ik na een dag of vier niet wassen alleen nog maar een muts.

We sliepen tijdens de tour bijna altijd in een ger (Mongoolse tent). Soms echt bij een familie zelf op de grond en soms in een privé ger die aan toeristen wordt verhuurd. Daarnaast hebben we ook twee nachtjes gekampeerd. Dat geeft een behoorlijk machtig gevoel zo helemaal in de middle of nowhere. Éen keer toen we bij een nomadische familie verbleven kwam de man des huizes... uhh des gers, om 23.00 uur stomdronken thuis. Nadat de vrouw hem met stukken houtblokken had weggejaagd kwam hij vervolgens om 05.00 uur weer terug om de hele tent op z'n kop zetten. Best wel een heftige nacht.. Het deed me ook wel realiseren dat het leven op het platteland een hard bestaan kan zijn. Die vrouw zat opgescheept met een alcoholist, haar kinderen woonden in UB, de dichtstbijzijnste buren wonen 10 km verderop en zij moet in haar eentje de beesten verzorgen en zien te overleven in de strenge Mongoolse winters..

Dan ben ik jullie tot slot nog wat uitleg verschuldigd over de eerdergenoemde castratie. Op een zonnige morgen vertelde onze gids dat de familie waarbij we verbleven een paard ging castreren. Of we dat wilde zien? De mannen van de omringende gers kwamen ook en met vier man sterk werden de poten van het beest bij elkaar gebonden en werd hij tot een liggen gebracht. Nadat de operatie was voltooid kreeg de 5-jarige zoon de afge'chopte' ballen in z'n handen geduwd. Alle volwassenen hadden immers hun vol aan Het paard. Operatie klaar, beest staat op, ballen de oven in en 5 minuten later kon er gesmikkeld worden van verse paardenbal. Annabel en ik hebben vriendelijk bedankt!

Nadat we terugkwamen van onze tour hadden we nog zes dagen in Mongolië. In eerste instantie wilde we nog naar een National Park hier in de buurt, maar we waren zo gebroken van onze tour dat we besloten maar eens rustig aan te doen. Bovendien moesten we eerst een hele dag douchen en internetten! Onze dagen in de stinkstad UB hebben we nu dan maar gevuld met sightseeen van de enkele highlights, chillen in het hostel en voorbereiden op China. Voor China moest nog een globale route uitgestippeld worden en kijken hoe we de Google en Facebook censuur gaan omzeilen.

Het is een langer verhaal geworden dan gepland. Ga maar gauw door naar de foto's!

Veel Liefs,
Hannah

Reacties

Reacties

Minke

Wauw, wat een verhaal weer en wat een gave foto's! Nooit gedacht dat Mongolië zo mooi is :-D Heerlijk om te lezen, ff een kleine pauze tussen al het werk op kantoor door. Geniet ervan Hannah en blijf schrijven, leuke onderbreking ;-)
Liefs!

Ingrid en Jolanda

In een woord geweldig!! weer. Je verhaal en natuurlijke de prachtige foto's. Wat maken jullie een mooie reis, en wat maken jullie veel mee daar. Blijf genieten en zijn weer benieuwd naar je volgende reisverslag. liefs wij xxx

Ted en Lia

Het is inderdaad een lang verhaal, maar als je zo veel meemaakt, wil je dat natuurlijk op een duidelijke manier overbrengen naar ons. Geweldig wat je allemaal meemaakt en je moet wel een verrekte goeie conditie hebben; wij zijn na een vakantie van 15 dg blij dat we naar huis kunnen en jij blijft maar doorgaan; maar ja, je bent nog jong en je wilt wat, niet dan? wij hopen dat je na het drinken van zo veel soorten melk nog bier lust, anders moet er bij een rondje bier en fris ook voortaan melk besteld worden. Als wij na het lezen van je verhaal de ogen sluiten, zien we jou belevenissen voorbij flitsen. Wat die paardenballen betreft, dat valt me tegen van je, want als er bij Bende Gek een rondje ballen voorbij komt dan pak je ze wel, oh ja, dat zijn bitterballen en geen bitter(e) ballen. Wij kijken nu al uit naar je verhaal over China, doe ze de groeten daar van ons, doei en houdoe ..

Meike

Oke. Ik ben echt zwaar jaloers nu. Wat een suuuupermooie foto's en indrukwekkende verhalen! Ik zou wel echt stuk gaan bij zo'n paardencastratie, maar gelukkig houd jij niet zo van paarden, haha. Die kindjes zijn ook allemaal kei drollig, kan je er niet een meenemen? Oh ja en die groene jas is ook dolletjes, die mag ik vast wel een keer lenen :)
Geniet nog rustig na en dan.. op naar China!
Kus, ook voor Bel!

Wannes

Hee Hannah, gave foto's mooi land vette avonturen. Met andere woorden: erg jaloers.... :)

Begreep dat jullie Paul en Lindy nog getroffen hebben en ook zij de dronken Gersbewoner 's nachts over de vloer hadden gehad....? :).

Geniet er van daar en straks in China. Benieuwd naar de volgende verhalen!

Grt. (ook namens Karin uiteraard!), je broer.

wilma

Je verhaal is helmaal niet te lang hoor. Voor mij is alles nieuw en spannend. Er blijven nog veel vragen over. Heb je thuis nog wat te vertellen. Al een Golden Arches of een KFY (yak) ontdekt in UB?

Good luck in China. XX

Berry

Hè Hannah, wat een verhaal! Erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Maar valt me wel tegen van je dat je die oven-heerlijke-paarden(bitter)ballen hebt laten staan :-). Geniet van je Chinareis! Ik blijf je volgen. Grtz Berry

Karin N

Wow! Wat een mooi verhaal weer. En zie ik daar een hoop mooie PT foto's? ;) Op naar China, veel plezier!

Maya

Machtig Mongolië, een mooie titel voor weer een machtigmooi verhaal. Je hebt echt schrijverstalent. ik lees met veel plezier en zie de beelden voor me. Prachtig!
Vorige week was hier op de TV een uitzending over de muziekschool in UB. De stad zag er redelijk modern en aardig uit, maar ik kon dan ook de stank niet ruiken! Ze toonden ook wat beelden van het platteland. In gedachten zag ik jullie daar rondlopen haha.
Op naar nieuwe avonturen in China! Veel plezier en ik kijk uit naar je volgend reisverslag. grtz

Linda

Has, wat maken jullie gave dingen mee! En wat heb je het weer prachtig op papier gezet! ;) Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal. Veel plezier! X

Renske

Ni Hao!!! (die moet je even onthouden straks he)
Allereerst: dat ik deze dag nog mocht meemaken, jij op een paard! En dan ook meteen nog langer dan een minuut. Ik zeg hoezee! de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Kan dat idee van die frikandellenfabriek ook meteen van de baan. Maak er anders maar een ballenfabriek van, heb je nu ervaring mee haha!
Verder heb ik me vergaapt aan de prachtige foto's! Waar ik me bij Rusland al verwonderde over de mooie natuur, hier nog meer. Op naar nog meer mooie natuur, ervaringen, avonturen en verhalen in China! Blijf genieten daar met zn tweetjes!
Tjuus! x Rens (PS. ik vind die Mongoolse jas veel hipper, en warmer!)

Greet

Whoh Hannah!! Wat een mooi verhaal en super vette foto's ! Geniet van China! Kijk uit naar je volgende verhaal.

Xx Greet

Lotte

Haha, Hannah op een paard, het moet niet gekker worden! Had je geen lekkere frikandellen van de paardenballen kunnen maken? :)
Ik ga nu lekker de foto's bekijken. Jullie ontzettend veel plezier in China!!!!!

Nathalie

Hoi Has!
Een erg mooi en bijzonder land Mongolië! Leuk dat jullie bij de locals waren!
Het paardrijden doet mij denken aan de wilde avonturen in Curaçao;-).
Bij het reizen horen eigenlijk ook die paardenstallen toch?!;-)
Geniet van China!
Strakke hand! Xx

Helen

Heel trots!! :)

Je maakt echt geweldige dingen mee en idd, wat kan je goed en beeldend schrijven. Het lijkt me allemaal fantastisch wat de deze laatste 2 weken hebt meegemaakt. Een hele unieke belevenis in dit machtige land.

Liefs,
Hel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!