St. Petersburg & Moskou

Lieve Allemaal,

Hierbij een eerste verhaal vanuit Rusland! Onze reis is begonnen in St. Petersburg en daarna stond een verblijf in Moskou op het programma. Beide zijn zeer indrukwekkende steden waar ontzettend veel te zien en te doen is. Na volle dagen sightseeing komen we met zere benen en pijnlijke voeten (maar wel voldaan) weer in hostel.

Ik vond st. Petersburg een liefelijke stad, met statige gebouwen in mooie pastelkleuren en veel stadsparken. Uiteraard mocht een bezoek aan de Hermitage niet ontbreken. Hier zagen we werken van onder andere Da Vinci, Rembrandt, Picasso, Renoir en Monet. Wat ze zeggen is echt waar: dit museum is zo groot dat je er dagen kunt ronddwalen. Na dik een halve dag konden wij de input aan kunststukken niet meer verwerken en hebben we het voor gezien gehouden. Na een uitgebreid verblijf in st. Petersburg zijn we in vier uurtjes per trein naar Moskou gereisd. Moskou heeft in mijn ogen wat meer de allure van een metropool. Het is veel grootser dan st Petersburg. Het verkeer is er zo druk dat het ons soms niet eens lukte om de drukke wegen over te steken en ook het metronetwerk is behoorlijk uitgebreid. Daarnaast lopen er in Moskou nóg meer toeristen rond dan in st. Petersburg. Uiteraard hebben we een bezoek gebracht aan het Rode Plein, de st. Basil Kathedraal (je weet wel, die met die gekleurde bollen) en het Kremlin. Bij het mausoleum van Lenin kreeg ik de schrik van m'n leven toen bleek dat de beste man daar nog in 'levende lijve' lag opgebaard. Gelukkig is hij pas 90 jaar dood en zag hij er nog patent uit ;-). Naast al deze bezienswaardigheden hebben we mega veel Russisch Orthodoxe kerken gezien met kleurrijke fresco's en vooral heeeeeel veel goud.

Onze ervaring is dat veel Russen nors kijken, maar dat daaronder vaak heel behulpzame mensen schuil gaan. We worden goed geholpen, zelfs als we er niet om vragen. Het niveau Engels is wel heel laag, maar met handen en voeten komen we er ook wel. Het schrift is voor mij bijna niet te doen, daardoor stuiten we in de metro of bij bezienswaardigheden nog wel eens op problemen. Gelukkig kan Annabel soms wat karakters uit het Grieks herleiden. Erg handig! De kleding van de Russen vond ik in deze grote steden relatief hip, al lopen er ook regelmatig lelijke Sovjet trainingspakken voorbij. Opvallend is dat praktisch alle Russische vrouwen hun haar verven en vooral de kleur rood is in trek. Ik moet regelmatig aan het karakter 'Red' van de serie 'Orange is the new black' denken haha. Alle tinten van worteloranje tot vuurrood komen voorbij. De jongere vrouwen lopen trouwens allemaal op stilettohakken waar je U tegen zegt. Tot op heden hebben we er pas eentje onderuit zien gaan!

In de zon kan het soms heet zijn maar over het algemeen is het weer aangenaam en rond de 25 graden. Tussen alle bezienswaardigheden door ploffen we regelmatig op een bankje neer om even bij te komen van alle indrukken. Onze volgende bestemming is Vladimir, waar ons nog een hele hoop kerken en fresco's staan te wachten. Maar als het weer daar net zo lekker is zullen we zeker af en toe chillen in het gras.

Dit was het voor nu! Foto's heb ik ook geüpload.

Veel liefs Xahha ( = Hannah in het Russisch)

Ps. de meeste Russen kunnen niet zo goed fotograferen dus op de foto's met ons samen staan óf onze benen óf de helft van de bezienswaardigheid achter ons niet op ;)

Annabel

Chic verhaal hoor!! ;) Haha!

Linda

Leuk verhaal, klinkt allemaal erg goed! Veel plezier!

Karin (N.)

He Hannah,

Leuk om te lezen! Kijk al uit naar het volgende verhaal :)
Veel plezier nog!

Lotte

Het klinkt alsof jullie reis goed is begonnen! Leuk stukje :) Have fun met z'n tweeen!! X

Wilma

Leuk dat de start goed is. Ik neem aan dat je Lenin niet de hand mocht schudden. Poetin nog gezien? Veel plezier.

Helen

Geweldig!!! Leuk leuk leuk en geniet!

Sanne

Klinkt top dames! Annabel in een museum gekregen? Dat vind ik knap haha;)!
Have fun in Vladimir!
Liefs, Sanne

Maya

Leuk verhaal en mooie foto's. Rood haar is zeker een Oost-europees schoonheidsideaal :) het viel me in Hongarije ook al op....

pap Harry

Goed te horen dat het goed gaat, Han!
En nu op naar Vladimir, dat is iets anders dan Poetin zag ik, nl. een mooie stad met witte kerken op de Unesco lijst......zorg dat je niet te veel cultuur krijgt, want hoewel ik voor cultuur ben, te veel is ook weer niet goed!
Tot je volgende verhaal, of tot mails,
pap

Renske

Hi Has, klinkt als een goede start van jullie avontuur. Moest wel gniffelen toen je over Red van Orange blabla had, haha! Geniet van Rusland met zn tweetjes! xx

Ingrid en Jolanda

Wat een verhalen, geweldig leuk om het te lezen.
Geniet verder daar en veel plezier, xxxx

Meike

Goed bezig! Rock on!

Anita

Hahaha nou Han! Bereid je maar vast voor...in het mausoleum in Beijing ligt Mao Zedong te wachten op je ;)
Leuk verhaal hoor, op naar de volgende!

Enjoy! Xx

Nathalie

Een goed begin van DE reis gemaakt Has! Je schrijft heel levendig waardoor ik mezelf er meteen een beeld bij kan vormen:-) Op naar Vladimir en voor ons het volgende verhaal! Enjoy! XX

Greet

Hi Hannah!
Zo te lezen een goed begin gemaakt! Leuk om je verhalen te lezen!
Kijk uit naar het volgende verhaal!

Veel plezier!

xx

Teun

Hoi Xahha, goed verhaal! En mooie foto's, heel patent.