Liefs uit Laos

Sabaidee lieve lezers,

De geur van verse baguettes vult mijn neus als ik op straat loop, de rode koe van La Vache Qui Rit lacht me vanuit alle hoeken toe, op een dorpspleintje wordt een fijn potje jeux des boules gespeeld en de straatnaambordjes geven 'Rue de la bla bla' aan. Nee, ik ben niet per ongeluk in Frankrijk terecht gekomen... Ik ben in Laos!

Het begint een beetje een cliché te worden, maar ook Laos is een fantastisch land! Niet voor niks ben ik hier dan ook meer dan een maand geweest. Wat heb ik hier allemaal gedaan? Heel veel natuur, kanoën, watervallen, grotten, het beruchte tuben, chillen, een enkele tempel, en stiekem heb ik ook de nodige beerlao's genuttigd :-) Hoogtepunt was wel de twee scooterrondjes die ik heb gereden. Lekker met je scootertje een paar dagen door de prachtige landschappen tuffen. Perfect! Met liefde zou ik alle stops toelichten, maar dat gaat te lang worden. Vandaar hieronder een lijst met random 'Facts and Figures', die ik graag met jullie wil delen en daarna een toelichting op mijn omgang met de lokale monniken ;-)

  1. De mensen hier zijn zooo aardig. Wat een ontzettend chill volkje. Ik denk dat ze de eerste plaats mogen delen met de Mongolen
  2. Ondanks dat Laos officieel de Laos People's Democratic Republic heet, wappert hier overal de communistische vlag.
  3. Alle jongens en mannen dragen voetbalshirts. Op zich geen probleem, maar vooral het Duitse Nationale shirt is populair. Zo word ik dagelijks ongevraagd geconfronteerd met het feit dat wij in 2014 weeeer de World Cup niet wonnen...Pijnlijk!
  4. Vanochtend werd ik wakker van een kakkerlak die in mijn nek kroop... (Echt waar!) Gelukkig was dit pas de eerste echt nare ervaring met 'beestjes'. Tsjah dat hoort er ook bij.
  5. De Laotiaanse munteenheid is de Kip, hihi =)
  6. Zoals het intro al deed vermoeden, zijn de Franse invloeden nog zeker aanwezig.
  7. Helaas trekt dat ook een hoop Franse toeristen aan. Ik hou van Frankrijk, maar Fransen buiten hun eigen land zijn mega irritant.
  8. Datzelfde geldt voor China. Ik vond China geweldig, maar Chinezen buiten hun eigen land.... Het zou verboden moeten worden!
  9. Laos heeft een verleden dat aan elkaar hangt van (ongevraagde) oorlogen. Vooral de Amerikanen hebben hier tijdens de Vietnamoorlog onnodig veel bommen gedropt, waar de pijnlijke gevolgen nog steeds zichtbaar van zijn. Schokkend!
  10. En als laatste een (hoop ik) jaloersmakende nummer 10. Op dit moment verblijf ik op Don Det. (Been There, Don Det haha) Ik heb een eigen bungalowtje met mega chille hangmat en uitzicht op de Mekong rivier.

En dan nu het Boeddhisme. Ik ben nog van plan heel lang op deze aarde rond te blijven lopen. Maar het is een geruststellende gedachte, dat als ik er niet meer ben, ik waarschijnlijk in de Boeddhistische hemel verkeer. Dit zal ik even toelichten. Mijn eerste busreis in Laos beloofde meteen een pittige bergrit te worden. Dus als een stelletje idioten veroverde Richard (m'n reismaat) en ik twee perfecte stoelen in de bus. Best wel een prestatie als je je bedenkt dat er ook altijd wel wat Chinezen zijn, die van voordringen een beroep gemaakt hebben. Goed, de bus zit ramvol en net voor vertrek komt er een 300-jaar oude tandeloze monnik in een oranje gewaad binnen gestrompeld. Iedereen doet z'n uiterste best om het niet te hoeven zien. Na een pijnlijke tien seconden kan ik het niet meer aanzien en bied ik hem mijn maar plek aan, met als gevolg dat IK vier uur op een klapstoeltje (mét kapotte rugleuning) in het gangpad mag zitten.. Nouja, goede daad weer verricht. Nou maar hopen dat Boeddha het ook gezien heeft.

Maar dat is nog niet alles: In Vientiane ging ik naar een beeldenpark iets buiten de stad. In de bus er naar toe begint een jonge monnik tegen me te praten. Hij studeert Engels en wil graag oefenen. Goh, zo ben ik er pas 1500 tegengekomen, denk ik bij mezelf, maargoed ik strijk over mijn hart en wil best even met hem kletsen. Het probleem is meestal dat de gesprekken nergens over gaan en ik er vaak geen touw aan vast kan knopen. Een beetje zoals communiceren met een Rus, zeg maar. Na tien minuten vraagt hij of hij met me mee mag naar het park... Tsjah en zeg dan maar eens: Nee. Dus als een barmhartige samaritaan struin ik twee uur lang door het park met hem. Dusja als Boeddha me nou niet gunstig gezind is weet ik het ook niet meer!

Morgen reis ik door naar Cambodja, waar ik vier weken zal blijven. Dat gaat hééééét worden, aangezien het droge seizoen op z'n hoogtepunt is. Ik weet dat jullie in NL hartstikke blij zijn met jullie eerste lentezonnetje, maar ik smelt hier letterlijk weg, zo warm is het.

Daarna ga ik door naar Vietnam, waar ik op 1 mei in Hanoi 'ons mam' tref :-) Jipieeeee!! Samen reizen we in twee en halve week van noord naar zuid. En dan...(tromgeroffel).... vliegen we samen weer naar Nederland! Dusssss voor degenen die het nog niet wisten: schrijf op, noteer, bewaar: 17 mei sta ik weer op Hollandsche Bodem :-)

Veel Liefs,

Has

Reacties

Reacties

Annabel

Haaa Has!
Nice dat je het nog steeds naar je zin hebt en dat Laos zo goed bevallen is! :) Ik kan je zeggen, Cambodja is nog leuker!! ;) Haha, have fun de komende tijd!
Xx

Minke

Wauw Hannah, wat een avonturen weer! En wat zie je er goed uit op de foto's, volop aan het genieten :-) Veel plezier in Cambodja!

Renske

Hi Has, weer met een glimlach je hele reisverslag gelezen! Fijn om te horen dat je het zo erg naar je zin hebt en stiekem toch ook wel gezellig dat je 17 mei weer terug in NL bent! ;-)

Ted en Lia

Laten wij beginnen met te zeggen dat je eigenlijk veel te goed bent voor deze wereld, tenminste dat denken wij, want als we lezen voor wie je allemaal klaar staat en wat je doet, het is bijna niet te geloven, wat jij allemaal mee maakt en onderneemt; ten tweede zeggen wij alvast;; WELKOM THUIS, maar dat is pas over 2 maanden nadat je met je moeder je "vakantie" hebt afgerond met een oversteek van Noord naar Zuid in Vietnam. Wij nemen aan dat je wel "enkele" foto hebt gemaakt en we zijn erg benieuwd daarnaar en ook naar je verhaal, eigenlijk weten we alles al want de manier waarop jij je belevenissen neerzet is geweldig, als we de ogen sluiten zien we de beelden langs flisten. Hé, Hannah, doe ze de groeten in Cambodja en geniet van de 2,5 week die je samen met je moeder Vietnam doormaakt. Groetjes en een stevige knuffel van 2 trouwe fans van jou. xxx

Wilma

We hebben er lang op moeten wachten maar gelukkig is er weer een verhaal van jou met sappige details en mooie sfeertekeningen. Ha, ha. Geniet van Cambodja en dan op naar Hanoi. Ik heb al veel voorpret. Xx

Nathalie

Hoi Has!

Gezellig weer een verhaal!! :-)
En ja, je maakt me jaloers ;-) Laos klinkt als een land wat op m'n verlanglijstje mag!
Veel reisplezier nog de komende maanden!

XX

Meike

Hahaha die bowlingbaan, supercool, daar ben ik ook een paar keer geweest! En ook bij de Plain of Jars en dat museumpje - heel leuk om te lezen en zien! Ik heb nog steeds 'vrienden' op FB uit Laos, dus pas maar op dat je die monniken niet op FB accepteert, kom je er nooit meer vanaf ;)
Heel veel plezier in Cambodja! xx

Floortje

Haha hilarisch: Don Det :-)
Jij bent te goed Hannah! Vier uur op een krukje! En die mannelijke reisgenoot die bood niet even aan om te ruilen???
Super mooi verhaal en foto's! Het plezier spat er vanaf. Lekker genieten nog even (maar ook super als je er weer bent!)! Xx

Berry

wow Hannah, wat heerlijk om weer te lezen en zo herkenbaar. Toen wij kippen gingen wisselen (geld dus) hadden we iets te veel dollars gebruikt. De kippen moesten letterlijk in een tas meegenomen worden. Wat een stapels geld krijg je daar. Ben je ook nog in Phonsavan geweest? Daar zie je echt nog overal de gevolgen en overblijfselen van de Amerikaanse oorlog. Geniet nog even lekker van Azië

Louise

O Hannah, wat ben jij een onvergetelijke reis aan het maken zeg en wat heb je toch mooie (en leuke) verhalen!
Geniet er nog lekker van en straks veel reisplezier met je moeder.
Groetjes Louise

Ingrid en Jolanda

Wat een geweldig en leuk verhaal heb je weer geschreven. Met prachtige foto's die laten zien dat je het helemaal naar je zin hebt daar. Blijf dat vooral doen en we kijken al weer uit naar het volgende. Xxxx

Janou

Super dat je het zo naar je zin hebt. Leuk om je verhalen te lezen. Heel veel plezier nog.
Groetjes, Janou

Greet

Hannah! Gelukkig weer een bericht en zo te lezen heb je het nog goed naar je zin!! Wat een geweldig verhaal weer!
Geniet er lekker van want voor je het weet sta je weer in het koude Nederland.
xxx Greet

harry

Mooi verhaal Han, je moet reisboeken gaan schrijven! Ik heb er nog een voor je, "Hoge Bomen in Hanoi", zeer lezenswaard. Inmiddels zit je in Cambodja, he, the Killing Fields..... Vervolgens van Pnom Penh weer noordwaarts naar Hanoi en dan weer zuidwaarts naar Saigon? Je krijgt nog het heen en weer. Heb je al je km's al opgeteld?
Geniet er nog van en tot binnenkort!
x pap

Maya

Wat een verhaal weer! je kunt ze wel gaan bundelen, al was het maar alleen voor jezelf als herinnering. Zoveel mooie ervaringen en indrukken; die kun je nooit allemaal onthouden! ik kijk nu al uit naar je verslag van Cambodja. Veel plezier nog! xx

Ingrid en Jolanda

Het zijn inderdaad bijzondere momenten. Geweldig met die olifanten, leuke foto van jullie samen hahahaha. Bij Lara Croft, kan ik me wat voorstellen, dat geldt natuurlijk ook voor 18 bussen vol met chinezen, pfffff wat een drukte moet dat geweest zijn. En dan Phnom Penh, Killing Tree, wat verschrikkelijk wat daar gebeurt is. Krijg er meteen een raar gevoel bij. En dan nog die foto's aan dat strand, dat is ook afzien. Hoe houd je het vol. Nog veel plezier de komende tijd, en geniet nog van de tijd dat je daar bent. Liefs xxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!