Hernieuwde Hannah - van massage tot yoga

'Hannah, heb je weer eens lullemannetjes gegeten?', werd er vroeger thuis regelmatig aan mij gevraagd als ik mijn mond niet kon houden. (Ach, ieder gezin heeft zo zijn eigen gekkigheden moet je maar denken). Feit is wel dat ik altijd al een spring-in-het-veld ben geweest, een spraakwaterval die nog geen minuut zijn mond kan houden, die vijf kwartier in een uur lult en het liefst altijd met haar handen praat. (Pfoeee stukje zelfkennis hier haha). Met dit verhaal zal ik vriend en vijand versteld doen staan..(nouja vijand niet, want ik vrees dat die mijn weblog niet lezen).

Zo'n tien jaar geleden kreeg ik m'n eerste echte professionele massage. Samen met Meike in onze hotelkamer in Indonesië. Als 14-jarige tina-chick vond ik alles kietelen en kon ik er totaal niet van genieten. Ever since heb ik de massage afgezworen. Maargoed, je bent in Thailand en je kunt dit land niet uit zonder Pad Thai gegeten te hebben, op Khao San Road te zijn geweest, of een tempel te hebben gezien. Een massage valt voor mij een beetje in dezelfde categorie. Dus ik besloot mijn angsten over boord te zetten en op Koh Chang voor een massage te gaan.

Zo gezegd zo gedaan lag ik op een mooie zonnige dinsdagmiddag op de tafel bij een masseuse. (Jaaa inderdaad, toen jullie allemaal aan het werk waren). Stiekem best wel een beetje zenuwachtig... De vrouw begint met mijn rug en schouders en dat is wel okey. Dat biedt hoop voor de toekomst, denk ik voor een momentje... Maar dan gaat het mis, want niet veel later begint ze aan mijn benen. Wat een hel! Het kietelt, maar ik wil niet lachen want dat vind ik lullig. In gedachte hoor ik Meike en mezelf weer giebelen als twee schoolmeisjes. Ik bijt op mijn lip om me tegen het lachen te verzetten. Zodra ze klaar is met mijn benen ben ik enorm opgelucht. Op dat moment realiseer ik me echter nog niet dat ik ook nog op mijn rug moet draaien... En je raadt het al. Nog een keer allebei m'n benen. Drama. Ik put maar hoop uit het feit dat ze gaat eindigen met mijn nek en schouders. Helaas kom ik ook daar weer bedrogen uit, want het uur wat afgesloten met een hoofdmassage. En tsjah, van vette druppels kokosolie in mijn haar word ik nou ook niet dol enthousiast. Conclusie: ik ben voorlopig weer even genezen.

Maar er is nog meer. Want reizen bestaat echt niet alleen uit zuipen, op het strand liggen en af en toe een bezienswaardigheid bekijken... Althans voor mij niet. Dus in het kader van je horizon verbreden besloot ik een beginnerslesje yoga te doen. De gedachte spookte al langer door m'n hoofd, dus jaa als je dan in het hippie-achtige Pai bent denk je: waarom niet?! Zo kwam ik terecht bij Mam, een hippie vrouw van tegen de zeventig, die zo flexibel is als een elastiekje. En ik moet toegeven, ik vond het best wel heel chill. Mijn eerste les was zwáár en op sommige momenten zelfs redelijk onmogelijk, maar wel heel tof. Na zo'n anderhalf jaar een kantoorbaan gehad te hebben en vervolgens al vijf (!) maanden met je huis op je rug lopen, vonden mijn spieren dit wel even heel lekker. Alleen het meditatiegedeelte vond ik niks. Je zit daar dan maar in de stilte en hebt geen idee hoe lang het gaat duren. Een kijkje in mijn hersenpan tijdens een moment van absolute stilte:

focus Hannah.... Ohh shit, ik moet nog pasfoto's voor m'n visum in Laos.... Focus Hannah.... Wat zal ik vanmiddag eens gaan doen?... Niet denken Hannah.... Zou ik een dikke kont hebben zo?... Shit ik moet m'n hoofd leeg maken... Hoe doe je dat eigenlijk?... Hmmm hoe lang zou het nog zijn... Mijn voet slaapt.... enz enz.

En wees niet bang. Ik word echt geen zweefteef, boomknuffelaar of macrobiotische heks. Maar ik vond het toch wel heel fijn.

Dan kort nog even wat over Thailand. In mijn vorige stuk hebben jullie vast wel gemerkt dat ik niet laaiend enthousiast was over de Thaise eilanden (zacht uitgedrukt). Deze keer ben ik naar het noorden gereisd en eerlijk is eerlijk, dat was stukken beter! Enkele hoogtepunten: De WOII geschiedenis in Kanchanaburi, de prachtige boeddha's in Sukhothai, een kookles in Chiang Mai en scooteren in hippietown Pai.. Verder zal ik niet te veel in details treden. Kijk maar naar de foto's voor een impressie!

Ik kan dit verhaal niet anders afsluiten dan met:

Namasté!

Dikke kus en veel liefs,

Has

Reacties

Reacties

Maike

Hahahaha..... Heerlijk verhaal. Sommige stukken lekker herkenbaar. Ik heb 1x een massage genomen in Vietnam: ik geloof dat er na die massage geen enkel botje in mijn lichaam niet gekraakt was. De yoga vind ik stoer van je. Eb tja die meditatie.... :) prachtig beschreven. Tip: focus je tijdens je volg meditatie op je ademhaling, dan denk jr volg mij nog steeds ergens aan maar dat schijnt legaal te zijn ;) Blijf reizen en schrijven. In gedachten reizen we dan een beetje mee. Kus

Loes

Whaha hilarisch verhaal weer Hannah:) Mijn broertje is net ook aan z'n wereldreis begonnen en tis zoo leuk met jullie mee te 'reizen'. Net hun blog gelezen en nu die van jou, goed begin van de dag! Geniet nog lekker daar! X

Sandra vd Klijn

Nou weer wat over je geleerd, ik wist niet dat jij zo'n massage fobie had;) Ik had daar best willen liggen hoor!! Grappig van dat mediteren..ik heb het ook één keer gedaan en ik werd er bijna gestresster van dan ontspannen omdat mijn hoofd dan ook overuren gaat maken! Misschien moeten we samen een cursus gaan volgen;) Zo te lezen vermaak je je wel en ook leuk om zo te lezen dat je je zelf nog beter leert kennen! Ik kijk stiekem al uit naar 17 mei! Maar tot die tijd lekker genieten!!

Floortje

Haha, wat een fantastisch verhaal weer!
Ik geloof er ook niet echt in dat je helemaal nergens aan kunt denken in je hoofd! Maar super leuk dat je het hebt geprobeerd. Zijn toch ook weer levenservaringen hè!
Veel plezier in Laos zometeen! Xx F.

P.S. Gave foto in dat 3D museum!

Ted en Lia

Nou ik moet toegeven, ik zit niet snel om woorden verlegen, maar wat kun jij lullen zeg; je maakt trouwens op jouw manier wel een heel geloofwaardig verhaal van. En jij maar denken dat iedereen op dinsdag werkt, nou mooi niet, dinsdags gaan Lia en ik al meer dan een jaar naar de sportschool Fit For Free, een uur lekker bezig zijn onder begeleiding en vandaag werd onze 50+ groep een brunch aangeboden en dat is dan voor ons een moment ( om met jouw woorden te spreken ) ff lekker te lullen en bij te komen van de toch stevige oefeningen die we moeten doen om onze redelijk bejaarde spieren soepel te krijgen. En dat hebben we nodig voor a.s. weekend als we weer 4 dagen +/- 12 uur per dag bezig zijn met onze feestkapel Bende Gek. Daar we weten dat je voorlopig nog blijft zingen " we gaan nog niet naar huis " wensen we jou nog vele mooie momenten toe en geniet er maar met volle teugen van. Veel liefs en een dikke knuffel van ons xxxxxxxxxxxxx.

Floor

Hannie! Wat een leuk verhaal weer :-) Ik had jou heel graag die yoga zien doen haha! Geniet er nog van daar...en niet teveel aan Nederland denken met de carnaval! X Floor

Meike

Hey "tina-chick"!
Hilarische herinneringen en avonturen!
Fijn dat Thailand inmiddels een beetje beter is gaan bevallen. Hopelijk vind je Laos ook tof.
Heel leuk om je zaterdag even gesproken te hebben!
xxx

Jolijn

10 bath get drunk bar bezocht in kanchanaburi????
Fantastisch verhaal! Enjoy Laos. Hoop dat je wat aan mijn tips hebt en dat ze niet te laat zijn.
xxx

Michiel

Nice, leuk verhaal. Erg bedankt voor de leuke "plaatselijke" cadeautjes, ook namens Vere.
Geniet ervan en ik ben weer benieuwd naar de volgende ervaringen.
Groet, Michiel

Wilma

MMMassage. Ik verheug me al op diverse Vietnamese massages. Ik herinner me nog goed het gegil van jou en Meike twee deuren verder. Trouwens je overgeven aan een massage is een goed basis voor yoga, lijkt me.
Nu weer de rugzak op en op avontuur in Laos. Geniet ervan.

Nathalie

Hahaha, prachtig verhaal! Mooie pictures! X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!