Cambodja; prachtige tempels, gruwelijke geschiedenis en moordende hitte!

The Khmers have been to hell and back, struggling through years of bloodshed, poverty, and political instability. Thanks to an unbreakable spirit and infectious optimism, they have prevailed with their smiles intact. (Lonely Planet Cambodia 2014)

Als je zegt Cambodja, dan zeg je automatisch Angkor Wat. Cambodja wordt daardoor vaak gezien als bestemming 'voor erbij'. Mensen gaan op vakantie naar Vietnam of Laos en pakken Cambodja (lees: Angkor Wat) voor het gemak even mee. Zonde, want het land heeft veel te bieden! Ik moest zelfs keuzes maken omdat een maand niet genoeg was...

Ik wil graag drie bijzondere momenten met jullie delen. Allereerst: de olifant! Ik ben inmiddels al een hele tijd in Zuidoost Azië maar in al die tijd had ik nog geen olifant gezien. Ik was een beetje in gevecht met mezelf omdat je zo veel nare verhalen hoort over het welzijn van deze beesten. Maarja.. zóó lang door Azië reizen en dan geen olifant zien is ook wel een beetje raar. Vandaar dat ik besloot naar de Mondulkiri Mountains in het oosten van Cambodja te gaan. Hier hebben we een geweldige dag beleefd waarin we de olifanten hebben gewassen en gevoerd. Wat een machtige beesten! En ondanks dat we een tour hadden geboekt waarbij je niet zou rijden, heb ik toch héél eventjes op z'n nek mogen zitten en dat was stiekem toch wel tof.

Een ander hoogtepunt was natuurlijk Angkor. Als echte 'tempel nerd' besloot ik een drie daagse pas te nemen. Ik wist inmiddels dat een bezoek aan Angkor valt of staat met goede tijdsplanning. Maar jeetje wat is er vééééél om je over in te lezen. Gelukkig kreeg ik onder het genot van een paar biertjes op pubstreet van studievrienden Joeri en Kim van de NHTV veel bruikbare tips. Dag één ging ik uiteindelijk toch nog met té weinig kennis op pad, waardoor ik de Lara Croft/Tomb Raider Temple moest delen met sowieso 18 (!) tourbussen chinezen in gele unisex polo's. Tsjah, je kunt niet alle tempels op de rustige momenten zien..

In Phnom Penh zijn de Killing Fields en de S-21 gevangenis verplichte kost. Op internet las ik van te voren dat een bezoek wordt afgeraden voor volwassenen die snel geëmotioneerd zijn.. Pff haha nou dan heb je aan mij een goeie ;-) De gruwelijke geschiedenis in het kort: de Rode Khmer onder leiding van Pol Pot wilde een communistische staat vormen in een zwaar extreme vorm. Iedereen moest op het land werken en als je uit de stad kwam, gestudeerd had, een bril droeg of een tweede taal sprak vormde je een gevaar voor de staat en werd JIJ en je hele familie vermoord. Maar om kogels te sparen werden andere manieren gevonden om mensen te vermoorden. Bij de 'Killing Tree' werden baby's, voor de ogen van de moeders, tegen een boom aan geslagen tot ze dood waren. Nou, dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Dit alles speelde zich nog geen 45 jaar geleden af en in totaal kwam 1/5 van de bevolking om het leven!!! Een zwarte bladzijde uit de geschiedenis van dit land.

En dan nog even de een weerbericht. De zon was de afgelopen weken moordend en de hitte haast ondragelijk. Daarom heb ik voor nu maar even verkoeling gezocht in Sihanoukville en het tropische Koh Rong Samloem. Stel je voor: hagelwit strand, azuurblauwe zee, verse mango shakes en ijskoude biertjes. Ik moet zo'n maandje voor vertrek wel zorgen dat ik jaloersmakend bruin weer thuis kom natuurlijk!

Morgen begint hier het Khmer Nieuwjaar en reis ik door naar Kampot. Ik ben heel benieuwd hoe het gevierd wordt en of ik er deel van uit kan maken. Het einde van mijn reis begint in zicht te komen. Aan de ene kant kan deze reis me niet lang genoeg duren, want de tijd blijft maar voorbij vliegen.. Maar stiekem heb ik ook wel weer een beetje zin om naar huis te komen.. Nu eerst nog naar Vietnam waar ik op 1 mei mama zie voor een ongetwijfeld onvergetelijke rondreis!

Bedankt voor al jullie leuke reacties allemaal! Keep posting :-)

Liefs Has

Reacties

Reacties

Meike

Wat een ontzettend naar verhaal van die baby's tegen die boom..! Gelukkig zijn de rest van je avonturen leuker! Geniet van het weer enne, Happy New Year! xxx

Minke

Wauw, wat gaaf allemaal weer Hannah!!! Ook voor de laatste maand nog heel veel plezier daar enne, tot snel collega ;-) xxx

Ted en Lia

Hallo beste Hannah, ja als trouwe fans van jou springen we ook gelijk achter de computer om te reageren op jou altijd zeer indrukwekkend verhaal. Jij springt van de hak op de tak, je reist van hier naar daar en dat is ook eigenlijk wat wij hier ook doen. Hier gaan wij ook wel eens naar een andere plaats, niet om olifanten te zoeken, maar voor een familiebezoek of een dansavond van onze kleindochters of een modeshow in ons dorp waar ik dan weer foto's moet gaan maken voor de Ros Kabelkrant waar ik sinds maanden fotograaf ben ( is waarschijnlijk bij jou niet te ontvangen op ZIGGO kanaal 43 ). Kijk en wij praten dan over de dorpen Berlicum en Rosmalen, Nuland en Geffen. Ja dat zijn dorpen bij ons in de buurt, ja dat is allemaal HIER. Je weet wel waar dat is: HIER, mocht je het soms vergeten zijn, wij leven, wonen, werken (soms), wandelen ( heel veel ) in Rosmalen en dat is weer een klein stipje in Nederland.
Je bent namelijk al zooooo lang weg dat je misschien vergeten mocht zijn waar die mensen wonen die jou al zo lang moeten missen. Maar zo te lezen is het niet zo maar een vakantie, je weet ook wat er allemaal leeft in een land en wat zich er allemaal heeft afgespeeld. Wat het weer betreft, het wordt hier ook zomers met morgen en woensdag een dikke 20 gr en hoger, kan wel voor even zijn, maar we gaan er wel van genieten.
Daar de 4Daagse voor mij ( Ted ) er aan zit te komen ( nog 100 dagen ) loop ik nu per week een dikke 50 km om goed voorbereid aan mijn 12 4Daagse te kunnen beginnen. Zeg Hannah, geniet er nog maar van en zeker als je in mei met je moeder daar de streek "onveilig" gaat maken. Groetjes van ons en tot een volgende keer, HOUDOE

Wilma

Ja, hoe kan het, een derde van de bevolking doden. In de naam van wie of wat?
Ik hoop in je volgende verslag life voor te komen of misschien wel wat regels te mogen schrijven. Tot gauw. X

Nathalie

Wat een avonturen weer:-) Klinkt echt heel leuk en bijzonder bij de olifanten! Mooie en grappige foto's ook!
Interessante en heftige geschiedenis, poehee, droog kunnen houden?
Proost op Khmer Nieuwjaar!
Alvast plezier met je mam samen!

Strakke hand! x

Pap

Als ik constateer en lees dat jij maaaaaanden in IndoChina kunt rondtouren en nog niet weet wat je eerst moet doen, bevestigt dat maar weer eens waar ik na mijn pensioen moet zijn!
Er zijn onlangs wat oude Rode Khmerrers, o.a."Nr. 2" veroordeeld voor hun gruweldaden. Kunnen ze nog een jaartje of zo met huisarrest.....
Tja, Rusland destijds achter Noord-Vietnam, de Amerikanen vervolgens achter Zuid-Vietnam, de Chinezen dus logischerwijs de oorzaak voor de Rode Khmer in Cambodja, zo gingen en gaan die dingen, we zullen het nooit leren.
Tot snel, kijk een beetje uit in de felle zon daar want te veel is echt niet goed,
x harry

Floortje

Iwww, wat afschuwelijk die kindjes tegen die boom... Bleh!
Maar wat een intrigerend land! En super mooie stranden!
Neem de zon maar lekker mee naar Nederland volgende maand! X

Marloes

Lieve Hannah,

Je verhaal heb ik wederom met heel veel plezier gelezen (los van de gruwelijke geschiedenis die je omschrijft)! Binnenkort live verhalen horen en wat meer foto's bekijken:)
Maar eerst nog heel veel plezier gewenst samen met je moeder!
En eindelijk kan ik zo ongeveer wel zeggen: tot snel!!

Liefs Marloes

Annabel

Hasss,

veel plezier komende weken in Vietnam met je moeder!! Geniet van je laatste weekjes! En tot over een paar weken in NL!!

Groetjes uit Australie! X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!