We zijn in Azië!

Lieve allemaal,

We zijn in Azië aangekomen! Hiieeehaaa, dat hebben we maar vast bereikt :-) Het typische Aziëgevoel is er nog niet, want het is koud en de mensen ogen nog niet erg Aziatisch (in mijn beleving dan).. Maar desalniettemin hebben wij het nog reuze naar onze zin!

Na het bekende St. Petersburg en Moskou hebben we alweer een hoop beleefd en vooral veel kilometers afgelegd. Zoals jullie weten leggen we alles per (nacht)trein af. Doordat we veel tussenstops hebben ingepland zitten we er nooit langer dan 24 uur in. Bikkels als dat we zijn, hebben we bijna allemaal 3e klas kaartjes geregeld. Op de NHTV ben ik drie jaar lang doodgegooid met de term: 'beleving'. Nou, in een 3e klas nachttrein door Rusland.. DAT is een beleving! Het moment dat de trein de eerste keer het perron binnen kwam rijden kreeg ik al kriebels... Pffff wat zitten er al veel mensen in! De deuren gaan open en eerst stappen de mensen uit die even een luchtje willen scheppen. De ene joggingsbroek na de andere panterlegging (met afgezakte pantykousjes) komt de trein uitgerold. Als we instappen begrijp ik waarom. Terwijl het op het perron ongeveer 10 graden is, is het in de trein ruim 25 graden. Een walm van zweetvoeten, snottebellen en andere lichaamsgeuren komt je tegemoet. We komen de trein in en manoeuvreren ons tussen allerlei uitstekende lichaamsdelen naar onze plaatsen. Als het moment daar is om te gaan slapen moet Annabel kiezen of ze met haar hoofd, links bij uitstekende schimmelvoeten gaat liggen of rechts bij een snurkende zweetsnor... Hmmm.. Lastig!
Inmiddels hebben we al meerdere keren in de derde klasse gereisd en het lijkt minder erg te worden.. Wellicht burgeren we gewoon goed in en schrikken we niet meer overal van. De laatste keer kregen we van onze overbuurman Sergei twee flinke borrels cognac (en zelf trok ie nog een atje of vijf) en hadden we de grootste lol.

Een korte overview van onze stops: Na Moskou zijn we eerst verder gegaan naar Vladimir & Suzdal waar we ondergedompeld werden in de Russisch Orthodoxe religie. Er wordt gefluisterd dat er in Suzdal meer kerken zijn dan inwoners. Ik vermoed dat het een fabeltje is, maar er was wel echt om de twee meter een kerk. Daarna gingen we door naar Perm en Jekaterinaburg gelegen aan het Oeral gebergte.. Brrrr wat was het hier ineens koud. Ik heb direct een muts aangeschaft. Beide steden zijn van oorsprong industriële steden, maar tijdens ons verblijf merkten we dat ze wel degelijk bezig zijn met een vorm van citybranding. Daarnaast geven deze steden een realistischer beeld van het alledaagse Rusland, dan bijvoorbeeld Moskou. Tot slot hebben we Novosibirk (de hoofdstad van Siberië) bezocht maar hier is niet extreem veel te beleven geweest. De herfstkleuren onderweg zijn trouwens echt fenomenaal!! Nooit gedacht dat ik daar zo van zou kunnen genieten. Zie ook foto's.

Inmiddels zijn we al in Krasnoyarsk, maar daarover de volgende keer meer!

Xx Hannah

Ps. Je MOET echt even die foto checken van mij in de trein. Het gaat niet om mij, maar om die dikke vadsige vent op de achtergrond... Ieeeeehw!!