China: so far, so GREAT!

Niii Hao allemaal,

Van te voren wist ik niet zo goed wat ik van China kon verwachten. Dit land stond nooit heel hoog op m'n wensenlijstje, maar toen het eenmaal zo op de route kwam, kreeg ik er toch veel zin in. Voor mijn werk bij PANGEA heb ik vaak offertes voor China kunnen maken, waardoor al veel leuke ideeën ontstonden. Eenmaal aan het reizen hoorde ik regelmatig van andere backpackers: 'China is vol', 'China is vies', 'China is druk'. Hmmm dat werpt dan weer een ander licht op de zaak. Hoog tijd dus om het eens met eigen ogen gaan te bekijken..

En ik moet zeggen..so far, so great!! De mensen zijn lief en super behulpzaam.. En jaaa, ze zijn overal, maargoed wat wil je? Dit is China! Voor het gemak wordt er altijd gezegd dat er 1 miljard Chinezen zijn. In werkelijkheid zijn dit er 1,4 miljard. Zo'n 40.000.000 Chinezen worden dus voor het gemak maar even vergeten!! Tijdens onze uitstapjes zijn we vaak zelf de toeristische attractie. De Chinezen maken ongegeneerd foto's van ons vanuit alle hoeken. Regelmatig word je bij de arm gegrepen en voor een camera getrokken. Als je net uit een nachttrein komt, 24 uur je tanden niet hebt gepoetst en net uit je broek bent gescheurd (echt gebeurd!) is het niet altijd even leuk, maar meestal levert het wel leuke momenten op. Het enige waar ik niet zo goed aan kan wennen is het ongeneerde geroggel en gespuug op straat... Bleghh!

In Beijing hebben we de eerste dagen te kampen gehad met dikke smog (dat zie je ook wel op de foto's). De dag dat we naar de muur gingen was het ineens strakblauw... Halleeelujaa, Er is in Beijing binnenkort (misschien wel nu al) een belangrijke top (met Obama enzo) dus het zou me niets verbazen als die Chinezen weer met het weer aan het spelen zijn gegaan, net als met de Olympische Spelen ;-) Om ons kwartet van dode communistische leiders verder aan te vullen hebben we, (na Lenin in Moskou), ook maar even Mao Zedong afgetikt. Op dit moment zijn we in Xi'an, bekend van het terracottaleger. Ondanks grote drukte was dat erg indrukwekkend. Ook hebben we in Xi'an als echte Nederlanders over de historische stadsmuur gefietst.

Het eten is elke dag weer een avontuur. Vaak proberen we wel wat in een Chinees TLbuis-restaurant met een plaatjesmenu. Meestal pakt dit goed uit, maar soms wat minder. Waar we in Rusland en Mongolië geen fastfoodketen van binnen gezien hebben, zijn we hier al drie keer bij de MacDo geweest. Achja moet kunnen!

Naast Facebook en Google zijn we erachter gekomen dat je in China ook geen Lonely Planet kunt krijgen van: China. Daar staat namelijk in geschreven dat Taiwan een eigen land is en daar is China het niet mee eens. Dan zit er natuurlijk maar één ding op.. Verbieden die hap! Gekke Chinezen!

We zijn verder ook nog in Datong, Pingyao en op mount Huashan geweest, maar daar kan ik nu niet over in detail treden zonder er een heel boek van te maken. Kijk maar naar de foto's.

Wordt vervolgd....:-)

Cheers,

Hannah

Reacties

Reacties

Minke

Geweldig weer Hannah, en wat een leuke foto's erbij! Geniet lekker van China, zo'n groot land kan niet anders dan veeeeeeeel te bieden hebben (en dan niet alleen de vele Chineesjes zelf;-)) xxx

Ted en Lia

Altijd leuk om bij thuiskomst te zien dat jij ons weer op de hoogte gaat houden van waar je bent en wat je allemaal meemaakt. Je kunt het zó mooi vertellen, dat als ik mijn ogen sluit, dat ik jou dan uit de trein zie stappen met een scheur in je broek ( nou heb ik wel veel fantasie ....... denk ik .... ). Prachtige foto's die een goed beeld geven van de situaties daar. Zoals je weet hebben wij hier al 11-11 gevierd en tijdens een gezellige avond in de Kentering hebben we een nieuwe Prins Carnaval in Zandhazendorp: Theo Wetser van Nog Eentje Dan en zijn Adjudant is een vrouwelijk lid van dezelfde club, maar ik ben de naam ff kwijt. Gisteren ben ik voor de 11-11 viering naar Oeteldonk geweest en heb even de sfeer en het bier geproefd en ben na 1,5 uur maar weer naar huis gegaan met een kleine 100 foto's, waarvan je enkele wel hebt gezien op FB. Jij houdt ons op de hoogte van hetgeen jij meemaakt en zo zal ik je de laatste nieuwtjes van Bende Gek doorspelen. Geniet van alles wat je doet en groetjes vanuit Rosmalen van ons. Houdoe ........

Michiel

Leuk van je te horen (lezen) ...
Goed verhaal en weer erg mooie plaatjes !
Wij in Nederland waren vergeten 641 miljoen te betalen, de Chinezen tellen gewoon een deel van hun bevolking niet. Ach ja ... Geniet ervan en tot het volgende verhaal.

Helen

In 2 woorden GEWELDIG HAS! Ga zo door en het klinkt inderdaad toch wel interessant. Ik heb ook niet zo veel met China, maar wie weet! Ik wacht op de volgende update. Liefs, Hel

Nathalie

De mac voelt misschien wel even vertrouwd?;-) Net als de fiets:-)
Uit je broek scheuren, klinkt bekend;-)
Ik blijf je volgend!!:-)

Sandra vd Klijn

Hee Hass!
Super leuk verhaal weer!
Je beschrijft het echt weer vanuit een andere kant!
Rare chinezen dat ze nog steeds niet gewend zijn aan 'ons soort'. Dat op straat spugen hoeft van mij ook niet zo..... bluhh zeker niet als ze net een hond of kat hebben gegeten haha dat vind ik helemaal zielig! Dat ga jij niet doen hé!
Die foto's van de muur zijn echt heel mooi, dat zou zelfs ik nog weleens willen zien haha.
Ik heb vanmorgen alweer een appje gehad dus daar zal ik wel op verder gaan!
Kuss Sandra

Ingrid & Jolanda

Weer geweldige foto's en uiteraard en een leuk verhaal er bij. Het blijft iedere keer weer spannend wat jullie nu weer hebben meegemaakt en gezien. Alles gaat nog goed zo te zien, geniet en liefs van ons.

Renske

Moet weer glimlachen van je verhaal! Leuk om te lezen. Dat gerochel en gespuug ga je niet aan wennen, dat is zo ranzig.
Enjoy China! xx

Wilma

Je verhaal is weer top en de foto's voegen veel toe. Wat een reis, meiden. Super.

Harry

Ziet er weer goed uit, Han! Knap allemaal!
Als je nog gebalsemde communisten zoekt, kan ik je Ho Chi Minh in Hanoi nog aanraden. En binnenkort Fidel Castro in Havana en Foe Yong Hai of hoe heet ie (Kim Yun of zoiets?) in Pyongyang, want daar gaat het ook niet goed mee!
Inderdaad heeft China het weer, althans de smog, afgelopen week geregeld vanwege de top : alles wat vervuilend was in de hele verre omtrek van ik meen Peking, zelfs barbecuen of op je brommer rijden, was verboden. De lucht was dus blauw......
Ik schrijf je nog!
xxpap

Meike

Bij mij in India was het precies andersom: de hele tijd mooi weer, maar toen ik naar de Taj Mahal ging: MIST. Fijn om te horen dat China goed bevalt. En leuk om je laatst even gehoord te hebben op Skype! We moeten met kerst ofzo nog maar eens een poging wagen.
xxx

Marloes

Super leuk verhaal weer Has! Wat grappig dat de rollen soms zijn omgedraaid en jullie de attractie zijn, snap ook wel dat die Chinezen graag wat anders zien met zoveel landgenoten;)
Liefs!!

Greet

Lieve Hannah,

Super leuk verhaal, leuk om jou ervaring met China te lezen. Geniet ervan en kijk uit naar je volgende verhaal!!

xxx

Michelle

Han makkertje,

Wat een mooie verhalen en foto's zeg!! Wat ben jij aan het genieten daar zeg. Het ziet er allemaal zo super gaaf uit en kan niet wachten tot de real life verhalen. En lekker genieten van je mac momentje. Snap het helemaal. Haha. Geniet geniet geniet maar dat komt helemaal goed met jullie en zit al te wachten op je volgende verhaal.

Liefs Xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!