Myanmar.

Mingaaalaabaaaa!

STOP onmiddellijk met wat je dan ook aan het doen bent.. Laat alles uit je handen vallen.. Plunder je bankrekening.. en boek een ticket naar Myanmar! Wow, wat een fantastische bestemming is dit zeg! (Misschien alleen wel nog eventjes mijn verhaal aflezen haha)

Probeer je in te beelden dat wij van de Thaise eilanden afkwamen. Overal roodverbrande Britten, ordinaire tatoeages en straalbezopen breezersletjes. En dan kom je ineens in Myanmar. Puur Azië! Iedereen zegt het, maar het is echt waar!

Ik weet gewoon niet precies waar ik moet beginnen.

Het toerisme staat relatief gezien nog in de kinderschoenen. Helemaal als je het vergelijkt met een buurland als Thailand. Je merkt goed dat er nog weinig Westerse invloeden zijn doorgedrongen. Het overgrote deel van de mannen loopt in een longyi (een lange rok), zelfs de 'coole jongens' dragen het. De Westerse 'broek' heeft wel zijn intrede gedaan, maar je ziet het nog niet echt veel. De vrouwen zijn altijd erg kleurrijk gekleed en dragen Thanaka op hun gezicht. Dit is een soort klei/poeder dat ze beschermt tegen verbranding van de zon, maar het is ook een versiering van het gezicht. Verder is er (nog) nergens. In Myanmar een Starbucks of MacDonalds te bekennen.

De Birmezen zijn een ontzettend vriendelijk, maar ook oprecht en eerlijk volkje. Je wordt echt lang niet zo veel afgezet als in andere landen. Misschien wel omdat ze zich niet realiseren hoe makkelijk Westerlingen af te zetten zijn.. Maar ik kies er liever voor om te geloven dat ze oprecht zijn (naïef van mij misschien?!) Laatst huurde ik een fiets voor 1 USD per dag en ik hoefde geen borg, persoonlijke gegevens, hotelnaam of paspoort achter te laten.. Dat het nog bestaat!

Ik kan met geen mogelijkheid beschrijven wat we allemaal gezien hebben, dus even kort enkele hoogtepunten. De drie-daagse trekking van Kalaw naar het Inle Lake was erg speciaal. Onderweg zagen we hardwerkende vrouwen op het land, ossenkarren, kleurrijke velden en verbleven we bij mensen thuis.
De treinrit van het Brits koloniale Pyin Oo Lwin naar Hsipaw was ook bijzonder. Onderweg passeerden we het Gok Teik viaduct, wat naast prachtig ook wel een beetje eng was. In Bagan genoten we van de honderden tempels die overal, maar dan ook ECHT overal staan. Mijn verwachtingen waren torenhoog en toch was het nog beter dan dat!

Tot slot zijn we ook nog in Mrauk U geweest, waar compleet andere, maar ook zeer bijzondere tempels te vinden zijn. De busrit er naartoe was hels want Bel en ik hadden maar 1 stoel. Afgewisseld zaten we in een plastic kinderstoeltje in het gangpad, tijdens een nachtelijk bergrit. De sfeer in Mrauk U was anders dan in de rest van het land. Het leek wat minder open en gastvrij te zijn. Het is moeilijk te beschrijven.. Zoiets voel je. Maargoed dit kan eenvoudig verklaard worden door de onrust tussen de Boeddhisten en de Moslims in dit gebied, waarbij de moslims (Rohingya) het onderspit delven. Tot 2012 rommelde het hier enorm en werd er door sommige onafhankelijke partijen zelfs gesproken van genocide. The Rohingya people have been described as among the worlds least wanted and one of the worlds most persecuted minorities. Zonde!

Ondanks wat politieke issues is Myanmar dus geweldig! En tsjah dat minstens twee keer per dag de stroom in je ho(s)tel even wegvalt, de WIFI overal crappy is en we de helft van de tijd koud hebben moeten douchen nemen we dan maar even op de koop toe! Ach, dan waardeer je des te meer wat je thuis allemaal WEL hebt.

De afgelopen vier maanden samen reizen waren fantastisch, maar aan alles komt een einde. Puur voor de ervaring van het alleen reizen zijn Bel en ik nu daarom uit elkaar gegaan. Grappig, want sinds dat punt ben ik eigenlijk nog geen moment alleen geweest. Je ontmoet zo veel andere reizigers! Zoals het er nu naar uit ziet ga ik naar Noord Thailand, Laos en Cambodja. Voorlopig kom ik dus nog niet naar huis

Cool
(nog langeee niet, nog langeee niet)

Tot de volgende keer maar weer!
Liefs Hannah

ps. Zoals je ziet heb ik uitgedokert hoe ik foto's IN de tekst moet plaatsen, maar onder het kopje foto's vind je er nog veel meer... ik kon niet kiezen hihi

Innocent

pps. Onder mijn vaders motto: 'goede wijn behoeft geen krans', deze keer een sobere titel!

Reacties

Reacties

Ingrid en Jolanda

Wat een prachtig verhaal weer. Echt genoten van je reisverslag. Al eens op internet gekeken waar je naar toe ging en inderdaad had al gezien dat het bijzonder zou zijn. Toen ook maar even naar de Gok Teik gekeken, pfff kan me er iets bij voorstellen. Blijf genieten en een hele goede reis verder. liefs wij

Ted en Lia

WAT EEN ENTHOUSIASME EN WAT EEN BERICHTEN.
Maar helaas moeten wij meedelen dat we niet naar je toe kunnen komen, want over 4 weken zitten we middenin de carnavalssfeer en daar hebben wij onze spaarcenten voor klaar liggen. Maar de manier waarop jij je verhaal doet geeft ons een prachtig beeld van hetgeen jij allemaal ziet en meemaakt, en samen met de foto's geeft dat ons een prima voorstelling van jouw wereldreis.
Maak je niet alles op tijdens de reis, want je moet bij thuiskomst nog "lappen" voor alle optredens die wij met Bende Gek hebben gehad en nu nog komen, ja, je bent lid of je bent het niet ha, ha, ha. We zijn net terug van ons bezoek aan de sportschool waar we 2x p.w. naar toe gaan om onze conditie even op peil te houden.
Zojuist mijn grote trom met bekkens carnavalsklaar gemaakt: gepoest, verlichting in orde, bekken stevig vast gezet zodat we met Bende Gek zaterdag in Reeuwijk goed voor de dag komen. We hebben van de PC het programma voor carnaval gehad, mooi programma, lekker druk met voldoende tijd om muziek te maken, te drinken en te feesten, maar we zullen je wel missen. Daar je "nog langeeeeeee niet" naar huis komt, wensen wij je nog een mooie, gezellige, zonnige, maar vooral een gezonde tijd toe aan de andere kant van de wereld. Groetjes van 2 trouwe fans van je, we sluiten af met een stevige knuffel .............. xx

Floortje

Myanmar klinkt echt fantastisch Hannah! En wat een mooie foto's (vooral die met die ballonnen met tempels eronder bij zonsopkomst, wow!).
Veel plezier verder 'alleen', ik kijk uit naar je volgende avonturen! Xxx

Nathalie

Hoi Has!

Echt prachtig hoe je je verhaal begint! Bij een reisbureau gewerkt ;-)
Het verhaal en de foto's klinken heel puur. Idd bijzonder dat het nog bestaat, mooi!!
Veel plezier met je verdere reis! Stoer dat je 'alleen' verder gaat! Dat komt goed met jou na alle andere landen die je bezocht hebt! Enjoy!

LiefsX

Hannie

Gezellig verhaal Hannah en ontzettend mooie foto's!
Veel plezier nog!
Groetjes Hannie

harry

ja, BIRMA is een heeel mooi land. Heel achtergebleven vanwege de militairen en tot voor kort gesloten, daarom nog vrij puur, he. Ik zou er wel eens doorheen willen fietsen, jouw enthousiasme voor het land bevordert mijn zin....Hele mooie foto's Han, vooral ook van de mensen. Die over het algemeen niets te makken hebben. Goed dat er nog geen McDonalds is. Maar dat zal niet lang duren vrees ik. Veel sukses en plezier met het vervolg van de reis. Ik spreek/mail je.
x x pap

Lotte

Aaah Has, als ik jouw verhaal zo lees, dan wil ik ook weer terug!! Supermooie foto's ook!
Groot gelijk dat je nog lang niet terug komt, lekker van genieten. Ik kijk uit naar de volgende verhalen :)

Helen

Has, super weer om te lezen. Je hebt het duidelijk prima naar je zin en het klinkt ook echt geweldig. Dat ik als doorgewinterde Latijns Amerika ganger/fan nog eens zo enthousiast zou worden van deze landen...

Wie weet toch Azie weer iets meer bovenaan het lijstje zetten dan.

Hoe dan ook, enjoy!!! Ik hoop snel weer van je te lezen.

Liefs,
Hel

Wilma

Onder het genot van een beker warme chocolademelk heerlijk zitten genieten van jouw verhaal en jullie avonturen. En wat komt er na Laos en Cambodja ...???

Meike

Wat een moeilijke namen allemaal, Mrauk U, Hsipaw.. Haha! Maar het verhaal was genieten, erg aanstekelijk! Kun je ook lekker eten daar?
xxx Meike
Ps. Ik kan San Francisco ook aanraden :)

Marloes

Wat een geweldig mooi verhaal weer Has, en zo enthousiast geschreven dat ik inderdaad bijna een ticket aar Myanmar zou boeken.. bijna!;)
Goed om te horen dat je het zo super hebt, en stiekem ook wel goed om te horen dat je weer naar huis komt. Als duurt dat nog even, maar dat is goed, kun jij nog even verder genieten en dan is het hier hopelijk stralend weer als je terug komt.
Heel veel plezier gewenst met het alleen (maar toch niet zo alleen) reizen!

Groetjes ook van Ruben en knuffel van Floris,
Liefs xx Marloes

Joep

He Hannah, super leuk om te lezen! Moet duidelijk eens wat vaker op je reisblog kijken, maar je weet hoe dat gaat: veel te druk met reizen. Wellicht gooien we onze laatste bestemming Indonesië maar om naar Myanmar. Dan kunnen we mooi vanuit Laos over land verder. Als je nog mooie bestemmingen in Cambodja zoekt: zie onze reisblog. Wij zijn nu in Laos. Misschien kunnen we halverwege nog eens een Beerlao drinken? ;) Groetjes Joep en Carlijn

Mike

Hey Hansie! Ziet er allemaal kneiter gaaf uit, mooie foto's ook weer! Dat worden een hoop mooie herinneringen om straks weer mee naar huis te nemen! Geniet er nog van!

Ciao,
x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!